woensdag 26 oktober 2016

Van (sloot)water tot ultra schoon wonderwater! Het 4-in-1 filtersysteem van AQV kan toveren!


Toen wij ons nomadenbestaan besloten voort te zetten in een camper had ik een grote wens: een systeem aan boord waarmee we onszelf konden voorzien van ultra zuiver drinkwater. 

Waarom ultra zuiver drinkwater?

Omdat ons lichaam bestaat uit meer dan 75% water. Om onze organen, weefsels en cellen voldoende te hydrateren (en dus fysiek en mentaal gezond te blijven, goed te kunnen blijven functioneren) hebben we de hele dag vocht nodig. Krijgen we onvoldoende vocht binnen dan drogen we uit met alle gevolgen van dien. Wil je hierover meer weten dan is het boek: 'Water, het goedkoopste medicijn' (Je bent niet ziek, je hebt dorst) van F. Batmanghelidj een absolute aanrader. En met vocht bedoel ik zuiver water (geen koffie of frisdrank ;-) ). Ook het gewone kraanwater behoort naar mijn bescheiden mening niet tot de gezonde mogelijkheden. Ik zal kort uitleggen waarom ik dit (zonder het eerst zelf te filteren) bij voorkeur niet drink.

Hoe schoon is 'veilig drinkwater'?

Binnen bepaalde normen beschouwd de Nederlandse overheid het Nederlandse kraanwater als 'veilig voor de gezondheid' (al 'druppelen' er steeds meer verontrustende mediaberichten door dat het leveren van schoon drinkwater, door allerlei redenen, steeds moeilijker wordt). Het kraanwater bevat namelijk gifstoffen zoals pesticiden, medicijnresten, industriële verontreiniging en zware metalen. Ook bevat het Nederlandse kraanwater chloor (wat wordt toegevoegd om bacteriën te doden). Ondanks dat het hier volgens de overheidsinstanties om lage concentraties gaat vind ik dit heftig. Het mag dan in de ogen van de overheid 'veilig' zijn, tussen veilig en ultra zuiver zit, zoals je ziet, blijkbaar een heeel groot verschil! Er wordt algemeen geadviseerd elke dag anderhalf tot twee liter water te drinken. Drink je dit - door de overheid als 'veilig' beschouwd kraan - water en tel je bij deze 'lage concentraties rotzooi' alle andere verontreinigingen op die velen van ons dagelijks gebruiken en/of binnenkrijgen (ik noem: uitlaatgassen, E-nummers, met chemicaliën bespoten groenten en fruit, chemische cosmetica- en verzorgingsproducten, medicijngebruik etc...) dan loopt het op een gegeven moment toch aardig op voor je lichaam dat is ontworpen voor het verwerken van voornamelijk zuivere natuurproducten. 
Het grootste gedeelte van het kraanwater wordt gebruikt voor andere doeleinden dan voor drinkwater (denk aan douchen, toilet doorspoelen, koken, schoonmaken etc.). Met dit gegeven zou je je kunnen afvragen of je überhaupt kunt verwachten dat de overheid ultra zuiver drinkwater levert. Want gewoon 'veilig' is toch goed genoeg...?

Wij leven dus een nomadenbestaan en verblijven veel Portugal en Spanje. Persoonlijk maak je mij niet wijs dat het kraanwater in deze landen schoner is dan in Nederland. Als je hier op sommige plaatsen de kraan opendraait komt de chloorlucht je al tegemoet. Nog niet zolang geleden nam ik in Salamanca een bad met als doel even lekker te relaxen. Na een minuut of vijf ben ik er weer uitgestapt. Relaxen kreeg hier een heel andere betekenis; de chloordamp maakte mij werkelijk zo high als een Vlaamse papegaai! Op de website waterinhetbuitenland.nl vind ik de volgende informatie over het kraanwater in Spanje en Portugal:

'Het leidingwater in Spanje kan een chloorsmaak hebben. Spanjaarden maken dan ook veel gebruik van flessenwater.' 'Het leidingwater in Portugal is drinkbaar, maar bevat wel veel kalk en ijzer, wat de smaak beïnvloedt.'

En flessenwater?

Toen we nog te voet rondzwierven kozen we ervoor flessenwater uit de supermarkt te drinken. Als we onderweg tijdelijk een vaste plek hadden kochten we flessen van vijf of meer liter. Het is in mijn ogen echt een noodoplossing want er zitten heel wat nadelen aan flessenwater:
* Het is wel 1000x duurder dan kraanwater,
* Het is onwijs milieubelastend,

* Je sjouwt je een bult,
* Plastic flessen bevatten Bisphenol A (BPA). Dit is een weekmaker, een chemische stof die gebruikt wordt om het normaal harde plastic veerkrachtig en elastisch te maken. Wordt BPA warm dan geeft het zijn toxines af. BPA wordt geassocieerd met diverse gezondheidsproblemen als een verhoogde kans op kanker, vruchtbaarheidsproblemen en stofwisselingsziekten. Dit komt omdat BPA zich in het lichaam gedraagt als oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon) en het het natuurlijke hormoonniveau flink in de war schopt. Het wordt niet voor niets verboden in babyflessen en je vindt niet voor niets steeds meer BPA-vrije producten op de markt. 


Een goed én 'camperproof' waterfilter!

Ultra zuiver water, dat is wat ons lichaam nodig heeft! Wil je dit jezelf cadeau geven dan zal je (voor alsnog) zelf moeten filteren. De laatste jaren dat ik in Nederland woonde gebruikte ik een Brita filter. Maar inmiddels wist ik dat er velen malen betere systemen op de markt zijn. Mijn idee was dan ook op zoek te gaan naar zo'n goed (én betaalbaar) filtersysteem.

Om ons lichaam voldoende te hydrateren drinken wij per persoon twee tot drie liter water per dag. Met de warmte 's zomers (of bij/na inspanning) drinken we meer! Toen ik in juni een aantal weken in Nederland verbleef ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden van een goed waterfilter. Ik had een aantal eisen. Naast dat het chloor, medicijnresten, pesticiden en zware metalen effectief uit het water moest verwijderen moest het ook praktisch zijn aan boord van de camper. Zouden we het water uit de tank (aan boord) ook willen drinken (het dus niet alleen gebruiken voor (handen) wassen en tanden poetsen e.d.) dan zouden we binnen no time door een volle tank heen zijn! Niet handig. Het filter moest te gebruiken zijn zonder wateraansluiting en zonder stroom moeten kunnen werken (meest van de tijd hebben we geen elektra). Op de één of andere manier moest het in een kastje weg te werken zijn zodat het niet alle kanten op zou vliegen tijdens het trotseren van vluchtheuvels en slingerende bergweggetjes... 
Wat was nou het 'toeval'? Tijdens mijn tweede week in Nederland ontmoette ik een soulsister die ik eerder via Facebook had leren kennen. Zij zag dat ik een plastic fles in de auto had liggen (oeps daar ging ik... of was het juist mijn 'redding'?) en vertelde mij dat zij thuis een waterfilter gebruikt van AQV Systems. Ze vertelde me de voordelen hiervan. Ik werd meteen enthousiast. Dit klonk goed! Eenmaal terug in het huis van mijn ouders (waar ik verbleef tijdens hun vakantie) checkte ik de website en stuurde een email naar de directie. Al snel had ik telefonisch contact met Rosa, de huidige directrice van AQV Systems. Ik vroeg haar of ze openstond voor een ruildienst. Angel en ik hadden het erover gehad en waren beiden van mening dat we hoe dan ook zo'n filter aan boord wilden. Rosa was onder de indruk van mijn verhaal en de volgende dag al stond de bezorgdienst met een heus AQV 5 Waterfilter voor de deur van het huis van mijn ouders. Angel zette het apparaat in elkaar en samen met mij vader (zij vormden een komische klus duo) werkten ze het apparaat veilig weg in één van de kastjes. Alsof het ervoor gemaakt is! 


Nadat er eerst drie keer water doorheen is gelopen (gefilterd) kan het water de vierde keer worden gedronken. Zo zeg! Wat is dit water lekker zacht!!! Romig bijna! Werkelijk een opvallend groot verschil met het water uit de kraan. En dit is niet zo vreemd als je weet wat dit systeem precies allemaal doet. Het filtert namelijk niet alleen. Nee man! Het mineraliseert en vitaliseert! En als klap op de vuurpijl maakt het het water ook nog eens basisch (alkalisch) en helpt hiermee je lichaam te ontzuren! Je hebt dus kristalhelder, ultra zuiver drinkwater zonder geurtjes. De 1200 Gauss magneetkraan zorgt voor hexagonaal water. Simpel gezegd houdt dit in dat het water goed door je cellen kan worden opgenomen.


Water zoals water hoort te zijn

Mineraal bronwater zoals we dat kennen in Nederland ontstaat doordat regenwater langzaam door verschillende bodemlagen sijpelt. Hierdoor wordt het gefilterd en neemt het belangrijke mineralen en sporenelementen op. De watertechnologie van AQV bootst dit natuurlijke proces na om water terug naar zijn oorspronkelijke vorm te krijgen. Voordat het water door beiden filters is ben je dan ook wel even verder. Zorg je dat je het reservoir geregeld bijvult dan staat er altijd super schoon water voor je klaar! De beiden filters hoeven slechts één keer per jaar te worden vervangen. De mineraalstenen eens in de drie jaar. Verder is het systeem onderhoudsvrij.

Onze ervaring

Onze ervaring is dat we het bovenste filter om de zoveel tijd (is afhankelijk van waar we zijn) even schoon moeten maken met een vochtige doek omdat er gele aanslag op komt ('veilig drinkwater' noemen ze dat dan...). We hebben een twintig liter jerrycan aan boord waar we water mee halen en het filter steeds mee bijvullen. Veelal gebruiken we water uit de fonteinen onderweg. Maar het schijnt dat we zelfs van regen(ton)-, rivier- of slootwater helder en gezond drinkwater kunnen maken met het AQV Watersysteem! Over bacterievorming hoef je je trouwens geen zorgen te maken. Doordat een deel van de stenen is behandeld met colloïdaal zilver is er namelijk geen bacteriewerking of algengroei in het water! Goed hè!!

Het AQV 5 Waterfiltersysteem is zonder te overdrijven één van onze kostbaarste bezittingen. Het voelt als een grote rijkdom elke dag zó gemakkelijk ultra schoon water tot onze beschikking te hebben! Laatst 'grapte' Angel (in mijn oren klonk het net even iets te serieus): 'zonder mij kan je wel, maar zonder dat filter wordt het lastig hè...!' Haha, hier zit een kern van waarheid in :-p ! Voor twee personen is het vijf liter systeem perfect! Toen we de twee zoons (tien en dertien jaar) van Angel bij ons hadden merkten we dat het in vaak nét te weinig was. We moesten flink blijven bijvullen wilden we ons allemaal gehydrateerd houden. Voor een gezin is een tien of twaalf liter dan ook aan te raden. Die jongens vonden het overigens fantastisch stoer om hun eigen water te kunnen tappen. Toen we op de camping stonden (lees ook: 'Add-Van-Tour-Us' - Wonderlijke chaos op Camping El Pinajarro') kregen al hun nieuwe vriendjes een rondleiding in de camper om voornamelijk het filter te komen bewonderen en het water te proberen.

Als we een dag buiten de camper doorbrengen gaan er altijd twee glazen flessen (glas geeft in tegenstelling tot plastic geen giftige stoffen af als het warm wordt) 'wonderwater' mee. Als ik nu ergens anders water drink dan ons eigen water dan proef ik dat meteen. Het water uit de kranen stinkt en smaakt echt smerig! Het flessenwater uit de supermarkten smaakt ineens een soort van 'leeg'. Als we bezoek hebben en we geven ze ons wonderwater dan krijgen we veelal verbaasde reacties. Iedereen vind het zo lekker smaken!


Wil je meer informatie over de filtersystemen van AQV? Check de HIER de website! Mocht je na het lezen van deze blog enthousiast zijn geraakt en zelf ook zo'n systeem willen aanschaffen, vermeld dan gerust dat je 'Via Fleur' komt ;-)!

Heb jij (ook) een geweldig (nieuw) product dat de wereld gezonder kan maken, laat het mij gerust weten. Ik probeer het graag uit en blog er vervolgens mijn ervaringen over. Ik sta altijd open voor mooie samenwerkingen.

Dikke knuffel en een gezonde zonnige groet,

Fleur


Wil jij ons avontuur, onze 'Way (Art) of Life' steunen? Klik HIER!

Nieuwsgierig naar ons? Check: 'Wie zijn wij? Wat doen wij? En waarom leven wij zo? 'Add-Van-Tour-Us'!!' of volg ons rechtstreeks op Facebook: ©ViaoueElAngel en Via Fleur






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen